Michał Jasiak, dotychczasowy dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozpoczyna pracę w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Jako zastępca dyrektora będzie odpowiadał m. in. za przeprowadzenie procesu liberalizacji rynku kolei dalekobieżnej w Polsce oraz wsparcie Ministerstwa Infrastruktury w planowaniu i zarządzaniu publicznym transportem zbiorowym w kolejowych przewozach pasażerskich – informuje Centralny Port Komunikacyjny.
Jak czytamy w komunikacie CPK, propozycja przejścia Jasiaka z CPK do CUPT wyszła z Ministerstwa Infrastruktury, które doceniło jego dotychczasową pracę i zaangażowanie w realizacji projektów analitycznych i planistycznych związanych z rozwojem sieci kolejowej w Polsce. W CUPT czekają go m. in. zadania integracji wysiłków wszystkich interesariuszy w poprawę jakości kolejowych usług transportowych od planowania przez przetargi, aż po wyzwania, które czekają polski rynek przewozów dalekobieżnych w związku z jego otwarciem w 2030 roku.
– Nie pozostawiam CPK, a już w CUPT będę kształtował ruch pociągów na budowanych liniach KDP, na początek linii, „Y”, która połączy Warszawę, Lotnisko CPK, Łódź, Poznań i Wrocław – tak aby jak najlepiej wykorzystać jej możliwości. Istotna jest również silna współpraca CPK i CUPT, aby doświadczenie ekspertów obu instytucji wykorzystać do przeprowadzenia procesu liberalizacji i zwiększyć liczbę pasażerów i efektywność transportu kolejowego – mówi sam zainteresowany.
Michał Jasiak to inżynier, menadżer i planista od 15 lat związany ze strategią i analizami w branży kolejowej. Inicjował, wdrażał i nadzorował realizację projektów strategicznych i analitycznych o dużym oddziaływaniu na jakość planowania sieci kolejowej w Polsce. W latach 2010-2018 w PKP Polskich Liniach Kolejowych, w tym od 2013 r. na stanowiskach menedżerskich, odpowiadał m. in. za kształtowanie strategii inwestycyjnej zarządcy narodowej sieci kolejowej. Wraz z zespołem określał zakres i prowadził prace przygotowawcze do przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Inicjował wdrażanie mikrosymulacji ruchu kolejowego jako elementu prac studialnych poprzedzających projektowanie linii kolejowych oraz budowę Kolejowego Modelu Mikrosymulacyjnego (KMM). Nadzorował prace zespołu opracowującego Pasażerski Model Transportowy (PMT).
W latach 2019-2025 pracował w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, ostatnio na stanowisku dyrektora Biura Wdrażania Strategii i Planowania. Zbudował 40-osobowy zespół planistów i analityków opracowujący projekty stosowane w procesie planowania i realizacji inwestycji kolejowych, takie jak:
Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ), Lokalne Huby Mobilności (LHM) i Sieć Terminali Intermodalnych (STI). Kierował pracami nad architekturą studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) i nadzorował merytorycznie przebieg wszystkich prac studialnych dla linii kolejowych CPK. Zainicjował strategiczne, długoterminowe planowanie rozwoju krajowej sieci kolejowej w ramach projektu
Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK), realizowanego wraz z PLK i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów.
W CUPT Jasiak będzie odpowiadał za zadania związane z liberalizacją rynku kolei dalekobieżnej. Jego zadaniem będzie też wsparcie Ministerstwa Infrastruktury w planowaniu, organizowaniu i zarządzaniu publicznym transportem zbiorowym w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
Jasiak jest magistrem inżynierem logistyki i technologii transportu na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, absolwentem studiów podyplomowych zarządzania projektami na Uniwersytecie Koźmińskiego. Kolejarz z wykształcenia i zamiłowania, łączący teorię z praktycznymi wdrożeniami. Jego zawodowym mottem jest kształtowanie racjonalnych rozwiązań transportowych – opartych na liczbach i analizach, wypracowanych w dialogu z interesariuszami i odpowiadających na potrzeby pasażerów.